Воскресенье, 18.04.2021, 11:07
Приветствую Вас Гость | RSS

Андрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Каталог файлов

Главная » Файлы » Мои файлы

Семінар для заступників директорів з навчальної роботи
29.12.2016, 12:16

Тема:        Формування готовності педагога до інноваційної діяльності задля розвитку його творчого потенціалу.  Школа  життєвої  компетентності.

Мета:

  • спрямувати професійний і творчий потенціал вчителів на розв’язання  проблеми формування життєвої компетентності учнів;
  • створювати креативне  середовище, яке спонукає до проявів творчого мислення і поведінки педагога;
  • визначити відмінності між традиційною школою та школою життєвої компетентності
  • формувати навички співпраці, спілкування, обговорення, спільного вирішення проблем.

 

Хід тренінгу

І. Вступна частина

Згадаймо епізод  з відомого голлівудського фільму «Один удома». Вся родина збирається у подорож. Головний герой, восьмирічний хлопчик Кевін, намагається звернутися за допомогою до старшого брата- безрезультатно, підходить до сестри:  «Допоможи  мені скласти валізу».Дівчинка дивиться на нього  зверхньо і дуже в’їдливо та зневажливо  відзначає: « Кевін, ти той, про якого французи говорять «non -competent». І нам відразу стає зрозумілим, яке це серйозне звинувачення в очах дівчинки, який це суттєвий недолік. Справді, професійна некомпетентність для дорослої людини-це колосальний недолік, підстава для найсерйозніших претензій.Виховати компетентного учня може лише компетентний і творчий вчитель.Наша робота супроводжується постійним спонуканням до творчості, жоден учитель не застосовує загальновідомі методики без свого відтінку, свого наголосу.Педагогічний колектив школи, розуміючи важливість і складність проблем, що постають перед ним, працює над удосконаленням навчально- виховного процесу, над формуванням особистості вчителя, його педагогічної майстерності. Адже учитель- людина публічна, його фахові та загальнолюдські здібності є предметом обговорення серед колег, учнів, батьків і навіть пересічних громадян.А тому ми  не просто виховуємо (у значенні «повчаємо»), а насамперед  намагаємося формувати  моральну, вільну, самостійну особистість. Бо треба не просто учити, а давати фундаментальні  системні дієві знання, які згодом дитина зможе застосовувати не тільки в навчанні, а й у житті, не просто  розвивати, а плекати особистість із творчим гнучким  мисленням-творчу особистість, і самому бути таким. Тому вчителі, дбаючи про свій творчий потенціал, не забувають про творчий потенціал своїх учнів.Цьому сприяє впровадження інноваційних методів навчання:семінарів, дискусій, оригінальних  експериментів, учнівських  проектів тощо.Повноцінний розвиток життєвих компетентностей може забезпечити така організація навчання, яка передбачає  залучення учнів до наукового пошуку й використання отриманих знань  на практиці.Так і нам, дорослим, не можна розвивати  власні компетентності  лише отриманням теоретичних знань, їх слід підкріплювати практикою. Саме тому пропоную  вам тренінг «Формування готовності педагога до інноваційної діяльності задля розвитку його творчого потенціалу.  Школа  життєвої  компетентності.», який допоможе активізувати ваш потяг до творчого підходу  у професійній діяльності.

 

  1. Знайомство (вправа)

 А налаштуватися на  співпрацю  допоможе нам така вправа..  У вас є аркушик кольорового паперу. Згорніть навпіл, спробуйте вирвати фігурку, якою ви себе уявляєте.Напишіть , як би ви хотіли, щоб вас називали оточуючі. ------------------- А тепер охарактеризуйте себе  десятьма  Я..----------------------------------------------------------------------------------------

Скажіть, які емоції ви відчували підчас виконання вправи? Чи дізналися ви щось про себе?

  • ,що кожен із вас дізнався щось нове про себе. Тому я бажаю вам не зупинятися на досягнутому, але  при цьому  не забувати про себе і бачити в собі найкраще створіння світу. Хочу подарувати вам оду, яка сподіваюся, стане вашим життєвим девізом:
    1. ОДА СОБІ

Я-безмежно добре, феноменально розумне, надзвичайно привабливе, божественно красиве, надзвичайно працездатне, нечувано відповідальне, виключно порядне, кришталево чесне, безпрецедентно талановите,екстраординарне, неймовірно неймовірне, не за роками розвинене, чисте серцем, казково щедре, неперевершено неперевершене, неймовірно перспективне, віддано любляче, легендарно сильне, неосяжно оптимістичне, ідеально сформоване, украй інтелігентне, суперактивне, несказанно чутливе, архінадійне, безперечно позитивне, всіма кохане, фантастично скромне.Я-чарівне створіння ЛЮДИНА!  

1.3. Правила роботи групи.
- Я прошу всіх учасників відгадати число, задумане мною.
Не вдається досягти успіху? А це тому, що ми не встановили правила. Для успішної роботи на тренінгу теж потрібно встановити правила – норми поведінки, яких будуть дотримуватись всі учасники .Я пропоную наступні…
Правила  роботи групи:

  • бути толерантним
  • доброзичливим
  • не критикувати
  • правило персоніфікації (кожна ідея має свого автора)
  • щирість у спілкуванні
  • конфіденційність того, що відбувається в групі
  • бути активним
  • добровільність висловлювання

- А чи хочете  до цього додати  щось ви?

      1.4. Очікування  (вправа «Долоні»)Учасники на вирізаних з паперу дитячих долонях пишуть свої очікування від тренінгу і прикріплюють їх на дошку.  .

-Зачитайте свої очікування та прикріпіть їх на дошку.

 

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

2.1. Інформаційне повідомлення

Школа  XXІ століття- школа компетентної  відповідальної людини, а значить, переходу від знаннєвої  до компетентнісної освіти. Це знайшло  відображення  в провідних  освітянських документах: Державному стандарті  базової і повної середньої освіти, критеріях  оцінювання навчальних  досягнень учнів у системі загальної середньої освіти. Зокрема в Концепції  загальної середньої освіти зазначено: « Освіта XXІ століття –це освіта  для людини. Її стрижень- розвивальна, культуро твірна домінанта, виховання відповідальної особистості, яка  здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання та вміння для творчого розв’язання  проблем, прагне  змінити  на краще своє життя і життя своєї країни».

Зростання соціальних вимог  до школи вимагає систематичного вдосконалення, підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. Сучасна школа  потребує педагога нового типу-вчителя-дослідника, новатора. Тому ми  будуємо роботу так, щоб кожен учитель міг найбільш повно розкрити  здібності й талант, розвивати ініціативу та творчий пошук, самореалізуватись  у професійній діяльності.Багато аспектів нашого життя реалізуємо через тренінгові технології.

Презентація

Для подальшої роботи нам з вами   потрібно об’єднатися в групи

2.2.Робота в малих групах.  Вправа  «Джерело знань» (перегруповую за камінцями)

Мета вправи: актуалізація раніше набутих знань учасників тренінгу.

Учасники отримують аркуші паперу зі словами

Ми вже не раз на семінарах говорили про компетентність, креативність вчителя, інновації в освіті.  Давайте ще  раз звернемося  до цих понять.  Дайте визначення, утворивши асоціативний кущ

   Компетентність - це володіння людиною відповідною компетенцією, що містить її особистісне ставлення до предмета діяльності.

сукупність знань та умінь, необхідних для ефективної діяльності: вміння алізувати,  передбачати наслідки професійної діяльності, використовувати інформацію.

 

Креативність—творчі можливості людини, які виявляються у знаходженні рішень,у здатності до пошукових дій.

 

Інновація-нові форми організації праці та управління, нові види технологій

 

2.3.Вправа «Казковий вернісаж» Задля того, щоб активізувати вашу  образну пам’ять і творчу уяву, а також , перевірити  гнучкість вашої   думки, вміння міркувати нестереотипно. Ми проведемо вправу «Казковий вернісаж».

 Усі ми родом із дитинства. І завжди з любов’ю та ніжністю згадуємо казки, які чули вдома, в дитячому садку, в школі. Адже казка — не просто найпопулярніший фольклорний жанр, це чарівне джерело, що дає наснагу кожній творчій людині. Казка дарує радість і дорослим, і дітям. Отже, розпочинаємо.

 1. В якій відомій казці сіра непривітна особистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре?

(Червона шапочка.)

2. Назвіть казку, в якій різні за своїм соціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному архітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попередній власник зі своїм охоронцем. От героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію.

(Рукавичка)

3. Герой якої казки постійно виконує забаганки своєї норовливої дружини? Проте, як би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб.

(Про Липку та зажерливу бабу.)

4. В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто їй робив добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, незаконно оволоділа чужим помешканням,то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту.

(Коза-дереза.)

 5. Назвіть казку, в якій ідеться про спортсмена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допомогли йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал — трагічний. Проявивши занадто велику самовпевненість, він гине. (Колобок.)

6. Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого нареченого. Проте одного разу його нерозсудливість та імпульсивність у поведінці призвели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі

(Царівна-жаба.)

----Виконуючи  цю вправу , яких висновків ви дійшли…………

Учитель не повинен іти попереду, ведучи за собою дітей, не повинен іти позаду, весь час підштовхуючи їх,— він повинен бути весь час поряд і спільно вирішувати всі проблеми, що виникають у навчальному процесі. А щоб вирішувати всі проблеми, необхідно самому досконало володіти тим матеріалом, якого ми навчаємо учнів. Саме тому вчитель не повинен стояти на місці, а має весь час вдосконалюватись.

Для того, щоб ви  могли оцінити свій творчий потенціал, пропоную  наступний тест.

2.4.Тест "Оцініть свій творчий потенціал"

Виберіть один із запропонованих варіантів відповіді.

1. Чи вважаєте ви, що навколишній вас світ може бути поліпшений?

а) так;

б) ні;

в) так, але тільки де в чому.

2. Чи думаєте ви, що самі зможете брати участь у значних змінах навколишнього світу?

а) так, у більшості випадків;

б) ні;

в) так, у деяких випадках.

3. Чи вважаєте ви, що деякі з ваших ідей принесуть значний прогрес у тій сфері діяльності, яку ви виберете?

а) так;

б) звідки у мене можуть бути такі ідеї?

в) може бути, і не значний прогрес, але деякий успіх можливий.

4. Чи вважаєте ви, що в майбутньому будете відігравати таку важливу роль, що зможете щось принципово змінити?

а) так, напевно;

б) дуже малоймовірно;

в) може бути.

5. Коли ви вирішуєте щось зробити, чи впевнені в тому, що справа вийде?

а) звичайно;

б) часто охоплюють сумніви, чи зможу зробити;

в) частіше впевнений, ніж невпевнений.

6. Чи виникає у вас бажання зайнятися невідомою  для вас  справою,  в якій  ви некомпетентні, її абсолютно не знаєте?

а) так, всяке невідоме мене приваблює;

б) ні;

в) все залежить від самої справи і обставин.

7. Вам доводиться займатися незнайомою справою. Чи відчуваєте ви бажання досягти в ній досконалості?

а) так;

б) що вийде, то й добре;

в) якщо це не дуже важко, то так.

8. Якщо справа, яку ви не знаєте, вам подобається, чи хочете ви знати про неї все?

а) так;

б)  треба вчитися самому основному;

в) ні, я тільки  бажаю задовольнити свою цікавість.

9. Коли ви зазнаєте невдачі, то:

а) якийсь час наполягаєте, навіть всупереч здоровому глузду;

б) відразу облишите цю витівку, як тільки зрозумієте її нереальність;

в) продовжуєте робити свою справу, поки здоровий глузд не покаже нездоланність перешкод.

10. Професію треба вибирати виходячи:

а) зі своїх можливостей і перспектив для себе;

б) з стабільності, значущості, потрібності професії, потреби в ній;

в) престижу і переваг, які вона забезпечить.

11. Подорожуючи, могли б ви легко орієнтуватися на маршруті, яким вже пройшли?

а) так;

б) ні;

в) якщо місце сподобалося і запам'яталося, то так.

12. Чи можете ви пригадати відразу ж після бесіди все, що під час неї говорилося?

а) так;

б) ні;

в) згадаю все, що мені цікаво.

13. Коли ви чуєте слово незнайомою мовою, чи можете ви повторити його по складах без помилок, навіть не знаючи його значення?

а) так;

б) ні;

в) повторю, але не зовсім правильно.

14. У вільний час ви волієте:

а) залишатися наодинці, поміркувати;

б) перебувати в компанії:

в) мені байдуже, чи буду я один або в компанії.

15. Ви займаєтеся якоюсь справою і  вирішуєте припинити її, тільки коли:

а) справа закінчена і здається вам відмінно виконаною:

б) ви більш-менш задоволені зробленим;

в) справа здається зробленою, хоча її ще можна робити краще, але навіщо?

16. Коли ви один, то:

а) любите мріяти про якісь речі, може бути, і абстрактні;

б)за будь-яку ціну намагаєтеся знайти собі конкретне заняття;

в) іноді любите помріяти, але про речі, які пов'язані з вашими справами.

17. Коли якась ідея захоплює вас, то ви станете думати про неї:

а) незалежно від того, де і з ким ви перебуваєте;

б) тільки наодинці;

в) тільки там, де є тиша.

18. Коли  відстоюєте якусь ідею, ви:

а) можете відмовитися від неї, якщо аргументи опонентів здадуться вам переконливими;

б) залишитеся при своїй думці, які б аргументи не висувалися;

в) зміните свою думку, якщо опір виявиться занадто сильним.

Обробка та інтерпретація РЕЗУЛЬТАТІВ

За відповідь "а" нараховується 3 бали, за відповідь "б" - 1 бал, за відповідь "в" - 2 бали. За допомогою  питань  діагностували межі вашої допитливості, впевненість у собі, постійність, зорову і слухову пам'ять, прагнення до незалежності, здатність абстрагуватися і зосереджуватися. Це і є   показники  якості творчого потенціалу.

48 балів і більше. У вас закладений значний творчий потенціал, який надає вам багатий вибір творчих можливостей. Якщо ви наділі можете застосувати свої здібності, то вам доступні найрізноманітніші форми творчості.

24-47 балів. Ви наділені якостями, які дозволяють вам творити, але у вашої творчості є бар'єри. Найнебезпечніший з них - страх, особливо якщо ви орієнтовані на обов'язковий успіх. Страх невдачі сковує уяву, яке є основою творчості. Страх може бути і соціальним, тобто страх громадського осуду. Будь-яка нова ідея проходить через етап несподіванки, подиву, невизнання, засудження оточуючими. Боязнь засудження за нову, незвичну для інших поведінку, погляди, почуття сковує творчу активність, призводить до деструкції вашої творчої особистості.

23 і менше балів. Ви просто недооцінюєте себе. Відсутність віри у свої сили приводить вас до думки, що ви не здатні до творчості, пошуку нового.

 

2.5 Міні-лекція «Школа життєвої компетентності»

Формування життєвої компетентності вихованців

 

                                  Виховання, якщо воно бажає щастя людині, повинно

                                          виховувати її не для щастя, а готувати до праці життя.

                                                                                                  К.Д.Ушинський

                                                                                                         

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Освітні реалії сьогодення пов’язані з найпильнішою увагою до особистості, її формування  та розвитку, із забезпеченням раціонального проходження учнем власної освітньої траєкторії, з адекватною підготовкою школяра до сучасного життя з його швидкими змінами та щоразу новими завданнями.

В концептуальному положенні читаємо: «Освіта XXІ століття- це освіта для людини»:  « навчальна діяльність  повинна не просто дати людині  суму знань, умінь і навичок, а сформувати її компетентності». Виходячи з цього можна дійти висновку, що компетентність дійсно є інтегрованим результатом навчання і не вичерпується змістом  певної дисципліни, засвоєнням  знань і формування предметних умінь.  Не випадково мова йде про життєві компетентності,  адже названі вміння дійсно є життєвими як у професійній діяльності, так і в приватному житті без винятку, будь-якій людині, незважаючи  на її вік, стать, фах, посаду, місце проживання, соціальний статус.Від сформованості цих умінь залежить, чи буде  людина готовою до вимог життя, чи досягне тих вершин, які спроможна досягти, чи сформується  як особистість. Це дуже велика відповідальність- впливати не тільки на знання, але й на долю  дітей, на їхнє майбутнє.

 

 

2.6.Основні групи компетентностей:

Соціальна

 

 

Соціальна -уміння людини повноцінно жити в суспільстві, брати

відповідальність, приймати рішення, безконфліктно виходити

з життєвих ситуацій

 

 

 

 

 

Полікультурна

 

 

-не тільки оволодіння досягненнями культури, але й повага  до

людей інших національностей, релігій, культур, мов і соціального положення.

 

 

                                       

Комунікативна

 

 

-вміння спілкуватись усно, письмово, рідною та іноземною мовами.

 

 

Інформаційна

 

 

                              -вміння добувати, опрацьовувати та використовувати         інформацію з різних джерел.

 

 

 

 

 

Саморозвитку і самоосвіти

 

 

-мати потребу й готовність постійно навчатися протягом

усього життя.

 

 

 

Продуктивна

творча 

діяльність

 

 

 

 

-постійна потреба у творчості

 

 

 

 

2.7.Вправа «Пазли»

Вставити подані слова на місце пропусків у тексті

Слова:

контингент, середовища,педагогічної, здатність, компоненти, створення, потенціал, можливості, складовою.

Текст:

Особистісний…….школи складають три…..:

професійні ……педагогічного колективу, керівників інноваційної …..діяльності та можливості учнівського ……. Важливою……інноваційного потенціалу є ………навчального закладу до ……….. інноваційного ……….

 

Виконана вправа:

Особистісний потенціал школи складають три компоненти: професійні можливості педагогічного колективу, керівників інноваційної педагогічної діяльності та можливості учнівського контингенту. Важливою складовою інноваційного потенціалу є здатність навчального закладу до  створення інноваційного  середовища.

 

 2.8.  Творча робота «Школа життя»

Ця вправа наочно показує, що наша уява  може створювати з  простого матеріалу абсолютно  дивовижні речі. Разом з тим,ця вправа –хороша підготовка до таких справ, в яких  необхідна творчість.

Наша творча робота буде мати вигляд презентації, тому почергово будемо створювати слайди, які будуть відображати вище названі  життєві компетентності..

Кожній групі треба створити 4 слайди, які   сфотографують  мої  помічники.

 Наприкінці  нашого семінару ми з вами побачимо свої шедеври.

Починаємо працювати.

1 слайд – назва

2-4слайди –зображення   компетентностей, які педагоги розвивають у учнів.

 

2.9.Притча про мудрого  вчителя (В Сухомлинський)

Був учитель немічний та худий.  Жилисті були руки його, і сумна мережа  зморшок зборознила високе чоло. Але очі вчителя, коли він говорив, блищали світло і чисто, сила випромінювалася з них. Коли говорив учитель, неначе стіна розсувалася перед людьми, і вони розуміли  хід сонця, і спів пташок, і життя будь-якої тварини на землі. І були в нього три учні. Молоді вони були та любили життя. Усе, що знав, передавав їм учитель. Коли прийшов час їм іти, він сказав: «Я навчав вас багато років. Ось шлях. Він веде до селеща. Я вже старий і не піду з вами. До того ж я знаю кожний камінь цього шляху. Через три доби повернетесь до мене і розкажете, що саме знайшли в кінці шляху».

Пройшло три доби, прийшов перший  учень. «Мене ласкаво зустріли,- сказав він,-називали мене вчителем, дивувалися моїм знанням, щедро пригощали в кожній хаті».

      -А якого кольору очі в дітей цього селища?-спитав учитель.

      -Не знаю,-відповів учень, бо в перший день я випив стільки  прекрасного          духмяного вина, що всі очі здавалися мені однаковими».

    -Повертайся в селище,-наказав старий, ти зможеш оволодіти ремеслами,    але вчителем ти не станеш ніколи.

 

Повернувся до вчителя другий учень.

     -Я був вражений красою жінок у селищі,- промовив він, проте є  там одна краща за всіх у світі, я готовий до будь-якої жертви заради неї.

І сказав тоді йому вчитель:

-Ти будеш люблячим чоловіком, можливо , ти станеш  гідним батьком, але вчителем ти не станеш ніколи.

І побачивши третього учня, спокійно дивився на нього вчитель, як дивляться люди, які вже дізналися  про каміння шляху великого, на тих, хто лише вступає на цей шлях.

-Я дізнався, що діти бувають голодні,-вимовив юнак ледве чутно. Я дізнався, як вони плачуть і як важко розкрити їхні серця. Біль і тривого оселилися в моїй душі. Я нічого не знаю. Я знову твій учень.

 Обійнявши юнака, учитель сказав:  «Ти вже не учень. Ти вчитель!»

Шановні заступники директорів, я бажаю  щоб саме такі педагоги працювали у ваших школах, щоб вони  постійно розвивались, удосконалювались, бо талант, майстерність, компетентність-це складові професійного успіху.

Я щиро дякую всім вам за співпрацю, за те  що були активними та відкритими.Миру, любові, взаєморозуміння, успіхів Вам!

 

3.Рефлексія  на  «Очікування»

Шановні колеги, ви на вирізаних з паперу дитячих долонях  написали  свої очікування від тренінгу і прикріпили їх на дошку.   Якщо очікування  ваші справдилися, долоні об’єднуються в коло, а чиї очікування не справдилися, долоньки так і залишаються на тих місцях, де ви їх прикріпили раніше.

 

 

 

 

2.4. Учасники тренінгу перегруповуються для виконання вправи ( з інтерактивними інноваційними технологіями )

 В.Г.Рунчева ( «Чарівний  клубочок», мозковий штурм, інтерактивна  вправа  «Ось які ми»  та арт- терапевтична  вправа «Чарівний пісок», робота з картою  України.

 

Презентація

Категория: Мои файлы | Добавил: maluch1988
Просмотров: 402 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Вход на сайт
Поиск
національна горяча

Copyright MyCorp © 2021
Бесплатный хостинг uCoz